Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

Kdyby sedačky vybírali pediatři, nejspíš by všichni rodiče za kolem táhli vozík.

Přívěsný vozík za kolo sice váží přes deset kilogramů, ale díky připojení ke středu zadního kola téměř neovlivňuje jeho stabilitu. Jen si musí cyklista uvědomit, že jeho kolo je výrazně delší a širší. Při sjezdu pak také těžší, a je tedy třeba více brzdit.Převrátit vozík nejde snadno, protože jeho těžiště je nízko. Dokonce ani při pádu cyklisty se vozík nezvrhne a výhodou je i skutečnost, že při zastávce během jízdy není dítě nutné (pokud třeba usne) vyndávat – stačí vozík odpojit a zaparkovat ve stínu. Cyklisté rovněž ocení, že kromě dítěte vozík uveze i další věci (rodiče vědí, že děti toho potřebují poměrně hodně).Vedle vyšší ceny je možné mezi nedostatky započítat skutečnost, že dítě může hůře komunikovat s rodiči. Nicméně má z vozíčku poměrně dobrý výhled a navíc může mít uvnitř třeba i hračky. Může si také klidně během jízdy zdřímnout. Další výtkou je právě nízká světlost a umístění za kolem, takže prach z cest letí přímo na dítě. Dítě proto kryje síťovina, která zajistí dobré větrání v horkém dni, ale přitom nepropustí kamínky ani hmyz. Na prašné úseky či v dešti je možné přední část překrýt slídou a větrání zajistit na zadní stěně vozíku. S vozíčky lze vyjet jak na silnice, tak i na lesní a polní cesty. Dvoumístné vozík s vložkou pro děti do deseti měsíců můžete klidně používat do pěti let dítěte. Ve vozíku se vozí klidně i pětileté děti, které už samy na kole jezdí, ale delší vzdálenosti by ještě nezvládly. Je třeba jim upravit program tak, aby právě ve vozíku odpočívaly, zatímco rodiče šlapou a jejich dětské kolo se veze připevněné ke konstrukci vozíku.
Majitelé vozíků si pochvalují i respekt, který budí na silnici, neboť vozík je dobře viditelný a auta se musí cyklistovi vyhnout obloukem. Přesto je vhodnější jezdit spíše po méně rušných cestách. Ostatně vozík lze rychle složit, a tak ho snadno uložíte třeba do kufru automobilu a můžete tak za správným „terénem“ dojet.

zdroj www.nakole.cz

NaKole.cz

 

....................................................................................................

 

 

Proč vozík?

 S vozíkem lze na kolo s příslušným vybavením
( dodatečnou vložkou Weber,miminkovníkem, nebo vhodně upevněnou novorozeneckou autosedačkou) vzít i dítě jakkoli malé.Doporučujeme od 4. měsíců.

 Vozík nijak neovlivňuje stabilitu kola. Sice je cítit, že táhnete vozík, ale ten nijak nezasahuje do řízení kola. Kolo jede, jako by žádný vozík nebyl.

 Dítě je v teple jako ve stanu, nefouká na něj, nezmokne a neprochladne. V zimě je   zavřené za nepromokavou průhlednou plachtou, v horku můžeme naopak  většinu vozíků kompletně otevřít a udělat z nich kabriolet.

 Vozík má spoustu místa pro cokoli dalšího. Ať už to jsou plíny, lahvičky a další nutnosti u miminek,nebo třeba dětské kolečko na ježdění v parku a nebo stan a další vybavení pro víkend či delší expedici. Každý vozík má větší či menší, od prostoru pro pasažéry oddělený nákladový prostor.

 Většinu vozíků je možné snadno používat jako nákladní.  Ve vozíku je zpravidla dost místa na dvě děti, nebo třeba i na psa.

 Vozík stojí sám, je možné v něm dítě nechat dospat, starší dítě může samo nastoupit.

 Vozík lze obvykle snadno složit do zcela ploché podoby, snadno se vejde do libovolného automobilu.

 

Jak má vypadat vozík na naše silnice?

O legalitě používání vozíků a o podmínkách na vozíky kladených českými předpisy se napsalo už mnoho slov a bohužel můžeme na internetu nalézt mnoho nesmyslů. Ukažme si v kostce, co vlastně musí vozík splňovat.

Mýtus číslo jedna je zákaz vozit osoby v přívěsech. Takové pravidlo skutečně existuje, ovšem pro pravidly definované tzv. přípojné vozidlo. Podrobné studium paragrafů ukáže, že se nevztahuje na jízdní kola, neboť vozík za jízdní kolo není ani přípojné vozidlo.

Druhý mýtus (možná ještě významnější) je otázka povolení k provozu na pozemních komunikacích. Žádný vozík za jízdní kolo u nás nemá povolení k provozu, ovšem jen a pouze proto, že žádný vozík takové povolení nepotřebuje. Stejně jako jízdní kola (s výjimkou úplně malých dětských) ani vozíky nemusí být nijak schvalovány a povolovány.

 Je ježdění s vozíky v provozu bezpečné?

Vozík vypadá velmi široký a opticky zabírá mnoho prostoru. Je ovšem fakt, že šířku řídítek běžného horského či trekového kola vozík překračuje na každé straně zhruba o pouhých 10 cm. Zkušenosti ukazují, že s vozíkem nebezpečných situací na silnici nepřibude ani neubude. Často to dokonce vypadá, že auta dávají při míjení víc místa kolu s vozíkem než kolu samotnému. Kolem samotného kola se nebojí to střihnout těsněji, a tudíž nebezpečněji, za vozíkem častěji přibrzdí a počkají na vhodnější místo k předjetí. Pro bezpečné používání vozíku je klíčová jeho nejlépe reflexní nebo alespoň velmi výrazná barva, správně umístěné odrazky a v případě jízdy za snížené viditelnosti i světla.

 

Jak malé dítě může jezdit ve vozíku?

 

U všech typů vozíků platí, že bez dalších doplňků (tj. Weber vložky nebo kojenecké autosedačky) lze vozit až dítě, které umí zcela samostatně sedět a držet hlavičku, tj. nejdříve tak od 6 (u nadanějších jedinců) až 8 (běžně) měsíců věku dítěte. S Weber vložkou nebo kojeneckou autosedačkou je možné jezdit od 0 měsíců. Obvykle se dítě vejde do vozíku až do asi 4,5 roku.

 

Je lépe ve vozíku spíše sedět, nebo spíše ležet?

 

Na trhu se vyskytují vozíky se spíše ležatou a spíše sedící polohou dítěte. U opravdu kvalitních a drahých vozíků najdeme však polohu spíše sedící. A obě největší firmy (kanadský Chariot i americký Burley) jež je vyrábějí, shodně tvrdí, že dávají při volbě sedavého kompromisu přednost bezpečnosti před pohodlím. Dětská hlava je těžká a příroda uzpůsobila dětské tělíčko k jejímu nošení na výšku.

 

Váha vozíku

 

Každému, kdo jezdí na kole, je jasný vliv váhy (kola, nákladu...) na rychlost a pohodu jízdy. V případě vozíku je třeba dodat ještě jeden aspekt jeho váhy. Při tahání za kolem je rozdíl ve váze sice poznatelný, ale zdaleka ne tak důležitý jako v okamžicích manipulace s vozíkem. Vozík je určen pro vožení dětí, což automaticky znamená, že často s ním zacházejí maminky. A pro něžné pohlaví je každé kilo navíc znát snad trojnásob. Zvláště u tak velké věci – mají-li ji zvednout, aby ji dostaly do schodů, do auta atd. Pro ženu je mezi manipulací s vozíkem vážícím deset kilo a vozíkem vážícím patnáct kilo velký rozdíl.

 

Jak má vypadat kolo na tahání vozíku

 

Vozík lze tahat za libovolným kolem. Oceníte ovšem, pokud má kolo tahající vozík zadní blatník. A tím je míněn opravdový blatník skoro až na zem, nikoli plastová ozdoba nacvaknutá na sedlovku. I při jízdě po silnici od zadního kola odletuje prach přímo skrz síťku až na vašeho drobečka. Kropenaté miminko ne každou maminku a ne každého tatínka potěší.

  

JAK SI VYBRAT VOZÍK?

 

Jaké mám kolo?

 

Vozík je možné připojit téměř k jakémukoliv kolu. Může se ale stát, že příslušný upínací systém si nebude se zadní stavbou konkrétního kola rozumět. Téměř vždy jde o problém řešitelný, upínací systém lze změnit, ale je třeba jej vždy vyzkoušet přímo s kolem, které bude vozík tahat. Problém bývá s exotičtějšími patkami odpružených zadních vidlic a s některými způsoby napojení trubek u piníkových patek.

 

Kolik budu vozit dětí?

 

Jasná volba vedoucí k jednomístnému či dvoumístnému vozíku. Pozor, k mrněti v kojenecké autosedačce se už starší sourozenec nevejde!

 

Chci s vozíkem podnikat delší cesty?

 

Pak je dobré vyzkoušet, zda se mi vejde do nákladového prostoru například karimatka atd.

 

Bude s vozíkem jezdit žena?

 

O to by měl být lehčí.

 

Chci s ním i běhat, chodit, jezdit na bruslích?

 

Musí podporovat příslušný doplňkový set.

 

Jak malé je moje dítě?

 

Pro jízdu s opravdu maličkými dětmi je třeba, aby vaše kojenecká autosedačka buď prošla dovnitř vozíku a dala se tam připevnit popruhy, nebo abyste počítali s koupí Weber vložky.

 

zdroj Malý Průvodce světem outdooru 2007